CCA bij het Drenthe College
Even voelden we ons weer student toen we samenkwamen in de ruime hal van het Drenthe College, locatie Anne de Vriesstraat Assen. En ondanks dat we er pas rond 17.00 verzamelden, wemelde het er op dat tijdstip nog van de jonge leergierige studenten. Leuk om te zien!
Wij kwamen hier alleen niet voor een reünie, avondcursus of bijles, maar voor een hele interessante lezing van onze gastspreker van de avond Thijs Verheul, internetondernemer.Maar eerst, verzamelen in de lobby voor een bakkie en een broodje en om eens even naschools bij te praten met elkaar.
Frisse school dat Drenthe College!
Thijs Verheul; internetondernemer in tweedehands kleding
Thijs werd deze avond opgevangen door onze nieuwe vice voorzitter Lambert Zwiers die de honneurs waarnam en zo ook voor een wat groter publiek zijn functie kon vervullen als stand in voor Alfred.
De hal van het Drenthe College was inmiddels goed gevuld en men nam her en der plaats terwijl studenten en docenten om ons heen uit de foodcorner kwamen en plaats namen om energie bij te tanken voor waarschijnlijk nog diverse avondsessies onderwijs.
Thijs zou ons deze avond een Powerpointloze presentatie geven over zijn succesformule in tweedehands kleding. Hij nam ons in een uur mee van studentenkamer tot eigen kantoorpand en uiteindelijk de miljoenenovername door Vinted. Aan 1 stuk vertelde hij hoe alles tot stand kwam. Super gaaf verhaal!
Creators nieuwe huisstijl en website
Samen in beeld, Raúl van Romen Design en Daan van Pienter. Niet geheel toevallig zat ook Edward van Bureau DRP erbij, geen onbekende in de grafische vormgeverswereld in Assen. Hem zien we vaker opduiken als introducee, en we zijn dan ook benieuwd hoe vaak hij nog aanhaakt of uiteindelijk ook als nieuw lid verwelkomd mag worden volgend jaar. Laten we dat eens vormgeven Edward! Volgende keer mee als lid?
Raúl en Daan praten door over de nieuwe website en hoe de huisstijl daarin geïmplementeerd is. Ziet er gelikt uit heren. Echt goed gedaan. Ons nieuwe jasje zit en staat goed en is zeker niet tweedehands. Complimenten!
Voor de lezing
Voordat we de zaal in gingen kwamen we als CCA uiteraard eerst nog even bij elkaar in de zaal om bij te praten met een broodje en een kop soep. Het gros van de mensen aanwezig kende United Wardrobe nog wel, en Vinted uiteraard nog een stuk beter! We waren allemaal benieuwd hoe Thijs het zo ver kreeg om zijn platform United Wardrobe aan deze kledingreus te slijten. Dat gaan we dadelijk horen! Eerst even rustig netwerken..
Het Drenthe College had alles keurig klaar gezet voor ons en alles wat goed verzorgd. Natje, droogje en een mooie leeromgeving voor jong en oud(er).
Jonge ondernemers
Jonge ondernemers trekken jonge ondernemers uiteraard. Want wat is er nou leuker dan van een leeftijdsgenoot een succesverhaal te horen? Vroeger dachten we dat we een oud en gerenommeerd ondernemer moeten zijn om succes te hebben en nullen aan je banksaldo te plakken (vóór de komma).
Maar door het verhaal van Thijs, en überhaupt dankzij internet natuurlijk, weten we dat dit voor elke leeftijd weggelegd is. Welkom op dit event leden van de JCCA en maar liefst 6 studenten van het DC! Jullie namen zijn bij de redactie nog niet helemaal bekend maar begin ons gerust te delen en taggen op socials. Dan komt dat vanzelf..
Lambert Zwiers, vice voorzitter
Lambert stelt zichzelf voor als vice voorzitter en benoemde de highlights van zijn werkloopbaan en de functies die hij momenteel nog bekleed als gepensioneerde ondernemer. Hij is voorzitter van diverse Raden van Commissarissen en is voorlopig nog niet van plan om overal een pensioenpunt achter te zetten.
Hij zit onder andere in de Raad van Advies van het Air Combat Command van de Luchtmacht in Nieuw Millingen. Interessant! We zijn benieuwd of hij een schakel is in het creëren van meer draagvlak voor ruimte voor Defensie, met name in oefengebieden voor onze F-35.
Thijs Verheul
Thijs Verheul, geboren en getogen in Gouda. Op zijn 18e rondde hij het VWO af maar hij had echt nog geen idee wat hij wilde doen. Na 2 weken kwam hij erachter dat een studie rechten niks voor hem was.
Na een periode skiles geven en wintersportuitjes verzorgen heeft hij toch opnieuw een poging gewaagd, dit keer in Wageningen waar hij bedrijfs- en consumentenwetenschappen ging studeren. Hier ronde Thijs zijn bachelor en master af en ontmoette hij Sjuul. Dat werd uiteindelijk zijn compagnon van United Wardrobe.
Thijs heeft jarenlange ervaring in de dynamische wereld van startups en ondernemerschap en deelt deze tegenwoordig in onder andere lezingen. Hiermee geeft hij een diepgaand inzicht in de reis van het opzetten en uitbouwen van een bedrijf tot aan een succesvolle exit. Hij begrijpt als geen ander de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met het starten en laten groeien van een startup.
Het idee achter United Wardrobe
Thijs vertelde dat zijn maat Sjuul met het idee kwam om tweedehands kleding te verkopen op internet om alle kledingkasten in het land te combineren. Dat idee ontstond omdat 3 zusjes van Sjuul elke keer kleding uitwisselden als ze samenkwamen.
Op de vraag waar ze al die kleding vandaan haalden, kwam een vast lijstje uit met de volgende antwoorden; Facebookgroepen, Marktplaats, De ijhallen en vintage kledingwinkels. Toen ontstond bij hem het idee om 1 centrale plek te maken voor deze kledinghandel, een beetje zoals Ticketswap, maar dan voor kleding. Maar hij moest eerst Thijs nog overtuigen, en dat viel destijds niet mee. Want wat wist hij nou van internet en websites? Helemaal niks!
En toch is het Sjuul na maanden gelukt om thuis in beweging te krijgen, de sokken er in. En hier ontstond iets, namelijk: De grootste kledingkast van Nederland.
Horten en stoten
Het opstarten van deze business ging natuurlijk niet zonder horten of stoten. Met name de zoektocht naar bekwaam IT technisch personeel was een hele lastige en dat frustreerde beide vrienden destijds enorm. Wie gaat onze website ontwerpen? Wie gaat hem hosten? Hoe brengen we hem aan de man? En daarbij, vanuit waar gaan we het bedrijf runnen?
Dat werd uiteindelijk een antikraakpand in Utrecht voor 200 euro per maand waar de ratten letterlijk door de gangen liepen en het internet er regelmatig uit lag. O ja, geld hadden ze in het begin niet, dus ze hebben met een kratje bier hun eerste webdevelopper binnengehaald, ook een Thijs. Hoe studentikoos is dat?! Hij werd de 3e partner in het bedrijf die zich volledig ging bezighouden met programmeren.
Zo hadden ze een Hippie voor de visie, een Hussler (Thijs) voor het korte termijn regelwerk en een Hacker voor het product. Goede combi voor een startup!
Facebook als kickstarter
Ze merkten dat deze doelgroep heel erg groot vertegenwoordigd was op Facebook. En ze beseften zich dat ze hiermee eigenlijk goud in handen hadden, met name door de vele Facebookgroepen waar al werd gehandeld in tweedehandskleding. Ze maakten zelf een Facebookpagina en hadden daar in korte tijd al 2000 likes op.
Toen wisten ze dat het echt potentie had. Ze namen hun volgers mee in onze droom en door de interactie met de klanten aan te gaan konden hun eigen website ook steeds beter vormgeven. Met alle feedback en ervaring die ze hadden gingen ze in januari 2014 live met de website en kwamen de eerste transacties binnen.
Maar, ze zagen ook gelijk dat als er geen reclame werd gemaakt, het aantal bezoekers soms ook weer terugliep naar 0 per dag. Dat zijn wijze lessen die je dan leert als klein team in een startup vol potentie!
United Wardrobe (UW) online
Uiteraard verliep de opstart van hun kledingplatform niet zonder kleerscheuren. De serverruimte was maar beperkt en te klein voor zoveel traffic op de site dus de website lag er regelmatig uit of bleek niet goed te werken op Internet Explorer, dat soort zaken.
Al snel begrepen ze dat ze op moesten schalen met alles, met serverruimte, personeel, werkruimte ja eigenlijk in ALLES. Want ja, waar is een product zonder social media kanalen bijvoorbeeld om alles aan te jagen? Dus ook daar moest iemand fulltime op. En in het begin deden ze ook nog eens hun eigen klantenservice, maar met honderden bestellingen per dag en alle vragen die binnenkwamen via de mail en chat moesten ze daar toch iemand voor aannemen. De vriendin van Thijs!
Om nog maar te zwijgen van enige kennis, en later expertise, van Google Analytics om te kijken waar je traffic vandaan komt bijvoorbeeld.
De aanwezigen in de zaal
In de zaal zaten naast de ca. 40 leden van de CCA en diverse leden van de JCCA ook nog eens 6 scholieren van het Drenthe College die speciaal voor deze spreker kwamen. Leuk zo die verjonging in het publiek! We zijn benieuwd of deze spreker ze heeft geïnspireerd om later ook iets te ondernemen.
Ze waren in elk geval heel erg bekend met Vinted en weten nu ook wat meer van het ontstaan en de rol die UW daar in had.
Laat jullie gezicht gerust nog eens vaker zien! We zijn altijd blij met verjonging.
Geertje is er nog!
Te midden van andere CCA’ers zien we Geertje gelukkig nog zitten. Ze blijft actief op onze events komen tot ze over 2 maanden richting Spanje gaat met haar Jozef. Ze vond het verhaal van Thijs erg interessant. Je zou hem destijds heel goed met Teamio hebben kunnen ondersteunen Geertje! Fijn om je nog een paar keer letterlijk in ons midden te hebben.
Kijk binnenkort op deze website voor haar einde interview als voorzitter.
De snelle groei en media exposure in het kort
Het sneeuwbaleffect hadden ze in eerste instantie te danken aan de Facebookgroepen waar ze al hun producten op plaatsten en daarnaast ook begonnen met adverteren. Dat werkte fantastisch voor de groei van hun netwerk wat op deze manier snel meerwaarde creëerde. De netwerkeffecten gingen werken en dat werkte als een vliegwiel. De site ging de grens over en met name Frankrijk bleek een heel interessant land voor de omzet. Ze groeiden daar als kool, ook omdat de regelgeving omtrent betalingen en het versturen van pakketjes daar makkelijk ging.
Ook de media begon UW op te merken en ze kwamen in de Volkskrant met hun groeiende succesverhaal als startup met inmiddels vele duizenden gebruikers en bezoekers per dag. In het stuk vertelden ze dat ze nog op zoek waren naar investeerders om hun platform uit te bouwen.
Niet veel later stond hun mailbox vol en parkeerden de dagen daarna de Porches en Rangerovers van investeerders onder hun eerste kantoorpand. En toen ging het snel! Ze moesten in allerijl naar de notaris om een BV constructie op te tuigen want alles hing nu nog onder een VOF.
Verkoop aan Vinted, mede dankzij Corona
Corona kwam en leek ze in eerste instantie de das om te doen. Maar nu ging het aantal verkopen juist door het dak omdat mensen zich thuis verveelden en hun kleding online gingen verkopen. Ze hadden uiteindelijk een goede investeerder gevonden die miljoenen in het bedrijf stak waar ze hun diensten significant mee konden uitbreiden en zelfs de grens over konden qua marketing en verkoop.
Het bekende en inmiddels grootste tweedehandskleding platform Vinted was al supergroot met wereldwijd 350 miljoen gebruikers tegenover 3,5 miljoen voor United Wardrobe. Zij kwamen voor Corona al eens met een bod van 6 miljoen, wat Thijs en zijn partners afsloegen. Een gewaagde maar goede zet, want hun aandeel in met name de Nederlandse markt was enorm gestegen.
In oktober 2020 verkochten ze United Wardrobe alsnog aan deze grote speler. Na 7 jaar kwam er toen een welverdiend einde aan een geweldig ondernemersavontuur in kleding.
Afsluitend lezing
Thijs was klaar met zijn lezing en er was uiteraard nog gelegenheid om vragen te stellen. En die kwamen er! Onder andere over wat hij tegenwoordig doet, maar ook een aantal vragen uit de zaal over de lessen die hij heeft geleerd als jonge ondernemer.
Er kwamen steeds meer vragen en dat is ook niet gek als je weet wat voor publiek in de zaal zat. Men hing werkelijk aan zijn lippen en uiteindelijk was het Lambert die het vragenvuur netjes afrondde om voor te stellen de lobby weer in te gaan om lekker een kop soep en een pizzapunt te pakken. Hier stond Thijs immers ook dus was er nog gelegenheid genoeg om hem eens apart aan zijn jasje te trekken..
Het was boeiend van A tot Z! We denken dat veel mensen in het publiek voortaan toch wel even met andere ogen naar hun kledingkast gaan kijken thuis..
Uit de kleren!
Tegenwoordig is Thijs zelf investeerder geworden van startups. Een aantal voorbeelden daarvan zijn Bookboost (voor de hotelbranche), Breeze (datingapp) en Hadrian (internetsecuritybedrijf). Hij heeft een boek geschreven over zijn turbulente maar succesvolle tijd als ondernemer bij United Wardrobe. Hij heeft de titel vernoemd naar de aan hem meest gestelde vraag; ‘Voor hoeveel heb je het verkocht?’. Op die vraag geeft hij mogelijk antwoord in zijn boek.. Misschien weet Jolanda het inmiddels!
Na de lezing hadden leden de gelegenheid om Thijs het hemd van het lijf te vragen en uiteraard om zijn boek te kopen. Men kon even bijpraten over de lezing met een drankje en een pizzapunt die hun eigen foodcorner had bereid. Lekker! Dit zijn leuke avonden zo.
De gebroeders Vandenberg
Kijk aan! Zo vaak zien we deze tweelingbroers niet samen. Leuk dat je Benjamin mee hebt genomen Levi, dat mag je wel vaker doen. Gezellige kerel en hij weet het 1 en ander van koken niet waar? Hoe vond hij het buffet van de DC? Een wereld van verschil met zijn bijna sterrenrestaurant ‘The Black Tie’ in Assen, maar verschil moet er zijn.
Die pet staat hem goed trouwens! Af en toe mag die hoge witte kookmuts ook wel eens af en worden ingewisseld voor iets meer casuals.. We zien hem graag wat vaker langskomen als gerenomeerd chef en lid van de CCA.
Leuk dat je er was Benjamin, we zien je er graag bij en die pet staat je goed.
Bakkie thee voor logokoning Raúl
En dan sluiten we het event al weer bijna. Raúl kan content zijn met de door hem ontwikkelde huisstijl en het nieuwe logo. Hij werd hier even blij van een kopje thee uit de thermos, en uiteraard een lekker buffet met nog meer broodjes, soep en verse pizzapunten uit de foodcorner.
Rest ons nog de rest van de foto’s uiteraard, in de slider hieronder. Vul zelf in wie er met wie praat en waar dat misschien over ging? Tweedehands kleding op Vinted zetten of over alledaagse andere (prive)zaken? Find out!
Kom naar ons volgende evenement op 4 november. Op onze site zie je waar dat is : CCA Ondernemerstafels in Spellenwereld – CCA Assen (cca-assen.nl)