CCA logo CCA logo wit
Daan Pool van Pienter in Assen

Daan ‘Pienter’ Pool nieuw creatief lid van de CCA

Op 3 april bracht ik, Ger van Gerregelt, een bezoek aan Daan Pool, mede-eigenaar van Pienter in Assen.

Daan ‘Pienter’ Pool, nieuw creatief lid van de CCA

Ik zit aan een mooie tafel in een kleurrijke vergaderruimte op Pienter HQ aan de Oostersingel in Assen. Vanuit hier hebben we een zonnig uitzicht op Bartje, de achterzijde van het archief, het Ontvangershuis van het Drents Museum en het Gerechtsgebouw. Een mooie centrale typisch Assense plek! Door de ramen van de ruimte klinken opgewonden stemmen bij de bushalte van scholieren die hier op de bus stappen.

Tegenover mij zit directeur Daan, en af en toe zien we de snuit van zijn nieuwsgierige hond Bodza tegen het glas van de deur. Daan stelt zichzelf en zijn bedrijf voor en legt uit wat hun diensten en kenmerken zijn.

Daan Pool van Pienter in Assen
Daan Pool van Pienter in Assen

Daan en Pienter in het kort

Vertel Daan, wie ben je en waar komt Pienter vandaan?

Ik ben Daan, net 40 geworden en ik ben sinds 2021 mede-eigenaar van Pienter, een bedrijf in online marketing. Afkomstig uit Appelscha waar ik ook grotendeels opgegroeid ben. Tegenwoordig woon ik in Diever met mijn vrouw, 3 kinderen en hond die ik als het even kan graag meeneem naar de zaak.

Ik heb communication & multimedia design gestudeerd aan de NHL en tijdens mijn studie woonde ik in Groningen. Daar ben ik ook mijn eenmanszaak gestart naast mijn studie. Ik deed toen namelijk al veel websites, foto en video. Mijn vader had een zaak in reclame en PR. Ik ben toen steeds meer dingen voor zijn klanten gaan doen en zo ben ik in het vak gerold. Toen we het daar samen nog drukker mee kregen ben ik terug verhuisd naar Appelscha en zijn we samen verder gegaan. Onze naam was Pool Communicatie.

Pienter sinds 2013

Pienter bestaat sinds een maand 10 jaar en is begonnen door mijn compagnon Alexander Ijbema die het samen met zijn toenmalige compagnon had opgericht. Ik ben er in 2021 ingestapt. Ons 10 jarig Lustrum hebben we onlangs uitgebreid gevierd in en achter ons pand.

In Assen is Pienter begonnen met een kantoor op de hoek van de Oostersingel, slechts enkele deuren van de huidige locatie. Die ruimte was al snel te klein en na verhuizingen naar Oosterwolde en de Vaart in Assen werd het huidige kantoor aan de Oostersingel 7 betrokken.

Bodza kwam mij als eerste begroeten vandaag dus hij krijgt zeker een plek in dit interview! Je achtergrond en regionale roots zijn overduidelijk Daan. Dat past heel goed bij ons. Welkom!

Aftermovie Pienter 10 Jaar
Pool en Pienter geschiedenis

De geschiedenis van Pienter

Kan je het ontstaan van Pienter inclusief jouw komst eens uit de groene doeken doen?

Tien jaar geleden werkten we al veel samen met Pienter waar Alexander eigenaar van was. Zij deden de online marketing voor onze klanten en wij hielpen Pienter met communicatie-advies, huisstijl ontwikkeling, websites, fotografie en video voor hun klanten. Samen hadden we veel kennis in huis.

Op een moment is mijn bedrijf overgenomen en ben ik hier nog een aantal jaren blijven werken. Daarna kriebelde het eigen ondernemerschap weer, ik wilde weer wat voor mezelf gaan doen met een leuk team.

Ik kende Alexander en Pienter natuurlijk goed, en aangezien hij destijds ook op zoek was naar iemand om mee te sparren waren we daar al vrij snel uit. Het was ook nog eens in de Coronaperiode en dus een hele uitdagende tijd, maar perfect voor ons om gelijk samen op zoek te gaan naar de kansen in de gekke markt op dat moment en samen weer met goede plannen uit Corona te komen. Het paste al snel heel goed en in 2021 werd ik dus mede eigenaar.

Ondernemersgeest is niet uit te schakelen. Zeker voor zo’n zakelijk en tegelijk creatieve persoon als jij, dat blijkt maar weer.

Creatieve duizendpoot

Een creatieve duizendpoot in online marketing, en een trouwe viervoeter op het tapijt..
Kan je het werk nog iets meer toelichten voor ons terwijl je hond naast ons ligt? 😊

Zeker. Met een team van 20 professionals bedienen wij eigenlijk het hele marketingspectrum en kunnen we veel voor de klant betekenen. Dit doen we op gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO), online advertenties, sociale media, website-realisatie, analytics, contentcreatie en videoproducties.

We hebben grafisch vormgevers en editors, dus wij kunnen een product of dienst heel visueel en daarmee tastbaar maken voor een klant. Onze webdesigners en developers zijn dagelijks bezig met het ontwikkelen en onderhouden van websites en webshops.

We werken hierin ook wel samen met andere lokale partners als daar een stuk expertise ligt die we kunnen delen en gebruiken. Dus ook hier in zoeken we vaak samenwerkingen en dat werkt en versterkt elkaar erg goed. Zo kan je van elkaar leren.

Dankzij jarenlange ervaring en het ‘leren door te doen’-principe lukt het ons steeds weer nieuwe wegen te ontdekken die anderen nog niet kennen.

Mensen die zaken visueel kunnen maken zijn goud waard is mijn visie als mede contentmaker. Ik vergelijk jullie met stromend water. Jullie vinden constant je creatieve weg in het veranderende en meanderende marketinglandschap!

Daan Pool en kantoorhond Bodza
Content sessie met Pienter

Eigenwijs creatief, maar Drents nuchter

Bovenstaande staat op je website, inclusief een regel over afwijken van gebaande paden. Vertel. Wat doen jullie bij Pienter?

Online marketing is onze basis en dat doen wij vanuit een strategisch oogpunt. Daarmee bedoelen we dat we geen losse flodders zonder visie de wereld in gooien namens een klant. We willen altijd werken vanuit een strategisch doel. Waar wil een bedrijf naar toe? We geven als eerste aan dat we niet VOOR maar MET de klant willen samenwerken om samen te ondernemen. Dat brengt een hele andere mindset met zich mee met veel meer betrokkenheid. Daarom maken we ook altijd een plan als startpunt van de samenwerking. Wat zijn de doelen en wat is de doelgroep? Waar wil de klant naar toe? We overleggen één of meer creatieve sessies om hier samen met de klant achter te komen. Daarna gaan we samen uitwerken hoe we daar kunnen komen.

 

Pienter in de regio

Wat voor klanten bedienen jullie, in welke doelgroep en afzetgebied(en)?

Wij hebben vooral klanten in Noord Nederland zodat we ze makkelijk kunnen bezoeken en geregeld een dag op locatie mee kunnen werken. Omdat we met ze samen willen werken is dit voor ons als team wel belangrijk. Onze klanten komen hier ook wel eens een dagje over de vloer voor een creatieve brainstormsessie waar we diverse varianten van hebben.

Pienter werkt voor een groot aantal bedrijven, waarvan het Drents Museum, De Bonte Wever en het TT-circuit enkele bekende namen zijn in de regio. Maar we werken ook veel met klanten uit het MKB. Eigenlijk hebben we voor elk bedrijf of organisatie wel een passende marketingoplossing voor de langere termijn.

Zo, dat zijn gelijk de grootste Asser namen op gebied van entertainment op een rij! Daar doen we ons petje voor af. En dat petje gebruiken jullie soms in een spelvorm om achter de wens van een klant te komen begreep ik van je. ‘Petje op petje af’.

Petje op, petje af
Content Workshop

Pienter personeel

Hoe ziet jullie bedrijf er qua personeelsopbouw uit?

In ons bedrijf hebben we op personeelsgebied eigenlijk 3 profielen. Dat zijn:

Starter / trainee: Deze collega’s zijn all round marketeer opgeleid. Voor hun doen we aan kennisdeling en starten een zgn. ‘Be smarter traject’ om ze up to speed te brengen met de markt.

Medior: In deze rol ga je je verdiepen en verbreden in onderdelen zoals advertisement, content of bijvoorbeeld SEO, zodat je ergens expert in kan worden.

Blink je naast je brede basis in 1 vakgebied uit, dan wordt je specialist.

Consultant: Als je dit een tijdje bent kan je de consultantrol in en zit je samen met de klant strategische plannen uit te werken. Hier stuur je eigenlijk een team aan van 2 of 3 collega’s samen met de klant.

Centraal bij ons staat; waar ben je goed in, wat vind je leuk om te doen en waar wil je je in verdiepen?

We kijken uiteraard wel of collega’s gelukkig worden van direct klantcontact want als dat niet zo is dan zetten we zo’n collega liever op de inhoud. Belangrijk is dat je op de juiste plek zit.

Zo te zien hebben jullie voor elke collega een passend traject waarbinnen hij of zij kan groeien. Ik merk dat ook gelijk aan de sfeer bij jullie als ik rondloop. Er heerst een constante relaxte teamsfeer, zeer Pienter!

Waarom ben je bij de CCA gekomen?

We zagen je voor het eerst bij ons laatste event van 2022 in DNK en restaurant TOF! Vlak voor de kerst. Hoe is je indruk tot nu toe?

Ik heb ons aangemeld bij de CCA omdat ik andere ondernemers wilde spreken en ze te leren kennen.

Op een moment vielen de uitingen van de CCA op social media ons op en wilden we deel uitmaken van deze club. Het gevoel van welkom was gelijk goed. De events zijn sprankelend, Geertje heeft altijd een bevlogen opening waarin ze op een enthousiaste manier nieuwe leden voorstelt. Ik vond de nieuwe ledenlunch ook heel leuk en daar kwamen ook gelijk prettige contacten uit voort met zelfs vervolgafspraken binnenkort.

Wat kenmerkt Pienter

Wat vind jij zo leuk aan je bedrijf en werk?

Als je in een paar zinnen zou moeten omschrijven wat Pienter kenmerkt en waarom je jullie werk zo leuk vindt, welke zouden dat zijn?

We zorgen er intern voor dat alles leuk en gelijkwaardig is en we hebben eigenlijk geen hiërarchie. We geven het personeel heel veel eigen verantwoordelijkheid en dat betaalt zich vaak uit in mooie creaties. We willen altijd samenwerken en een klant echt leren kennen. We zijn een tikkeltje dwars soms, maar we willen altijd samen de toekomst in.

Ik vind het erg leuk om een kijkje in de keuken te krijgen van een klant en schep er genoegen in om de kwaliteit en de wens van een klant te vermarkten. Vaak zie je dat de klant vooral heel erg goed is in zijn vakgebied, maar dat ze hulp kunnen gebruiken om dat verhaal goed over te brengen. Wij vinden het leuk om daar mee aan de slag te gaan . Vaak zie je dat vakmensen gewoon niet goed zijn in marketing, en ze hebben er sowieso meestal te weinig tijd voor. Wij kunnen het verhaal van die klant realiseren in een vertaalslag naar een concreet en begrijpelijk plan. Het is een leuk proces als die zichzelf daar dan in herkent.

Geen tijd betekent geen continuïteit. Ik begrijp wel dat jullie heel goed kunnen inspelen op die behoefte. En jullie regionale en professionele uitstraling zal ook een mooie gunfactor opleveren denk ik!

 

Klantgesprek Bij Pienter
Workshops door Pienter